Paragrafen

Grote projecten

Doel  
Het doel van het project is het realiseren van een nieuw station en het aanpassen van aansluitende (spoor)infrastructuur om de volgende doelen te verwezenlijken:

  1. De barrièrewerking die ontstaat door de fysieke spoorinfrastructuur ter plaatse van het station Ede-Wageningen, het SOMA- en ENKA-terrein, en die indirect ontstaat door de geluidsschermen, te verminderen.
  1. De voorzieningen voor de verschillende vervoersmodaliteiten, de toegankelijkheid daarvan en de kwaliteit van de overstap tussen de verschillende modaliteiten te verbeteren.
  1. Het station plus de directe omgeving als visitekaartje voor Ede op te waarderen en het daarmee creëren van een aantrekkelijke vestigingsplaats voor wonen en bedrijvigheid.
  1. Een station te realiseren dat een logisch en duidelijk centrum is in het stedenbouwkundige en infrastructurele plan voor de wijdere omgeving van Ede-Oost, waardoor de genoemde kwadranten rondom het station beter met elkaar worden verbonden.
  1. Het project te realiseren binnen de vastgelegde Kaders: doelstellingen, subsidiecondities, scope, budget, planning en samenwerking.

 
Stand van zaken
Het project Spoorzone Ede: Het project bevindt zich ondertussen in de afrondende fase ofwel de laatste loodjes. De bouwwerkzaamheden van en voor de partners NS en ProRail zijn ondertussen (vrijwel) afgerond. Op enkele uitzonderingen na zijn de betreffende bouwdelen overgedragen aan de beheersorganisaties. Aan gemeentezijde worden ondertussen delen (bv onderhoud op het stations/busplein) overgedragen aan de beheersorganisatie. 
De gemeenschappelijke projectorganisatie blijft verantwoordelijk voor het project tot de finale oplevering en afrekening aan de (gezamenlijke) opdrachtgever: het Bestuurlijk Overleg Spoorzone Ede. Dit moment zal naar verwachting begin 2027 bereikt zijn.
Het zwaartepunt van de bouwwerkzaamheden is ondertussen verschoven naar werk dat door de gemeente aanbesteed is: de aanleg van het compensatiegebied in Ede-Noord, de aanleg van de P&R-garage, de aanleg van aansluitende LV-infrastructuur en de groenvoorzieningen in de openbare ruimte. Dat betekent ook dat inzet van ProRail en NS is afgenomen en nog verder reduceert. Echter, de gezamenlijke projectorganisatie blijft (in afgeslankte vorm) verantwoordelijk tot en met de decharge door de Bestuurlijk Overleg Spoorzone Ede.

Het nieuwe station functioneert ondertussen, inclusief de westtunnel. In het gebruik zien we een sterke stijging van de waardering van reizigers voor het station. Tegelijk is de hinder voor vanuit de bouwwerkzaamheden afgenomen. Wel is duidelijk geworden dat er aangepast beheer (handhaving) nodig zal blijven om stalling van fietsen in goede banen te leiden.

Mijlpalen 2026

  • Het spoorse contract (C1)
    In 2026 resteert de administratieve afwikkeling en het afhechten van de juridische discussies met de aannemerscombinatie EdesPoort.
  • Busplein en overige openbare infrastructuur (C3A)
    Er resteren nog een beperkt aantal zaken die richting het einde van 2025 worden opgepakt. Het betreft de aanleg van een tijdelijke route van/naar de perrontunnel in het Frisopark, een trap tussen perrontunnel en de zuidzijde van de Frisokazerne en de aanleg van een ontbrekend stukje aan de oostzijde van het stations/busplein op de grens met ENKA.
  • P&R-garage (C3B)
    Bij de aanvang van de bouwwerkzaamheden zijn een aantal complicaties opgetreden, zoals zeer lokaal wisselende grondcondities waardoor een aanzienlijke grotere bemaling nodig bleek. Een andere complicatie betrof het borgen van voldoende werkruimte zonder het (bus)verkeer te verstoren. Gelukkig zijn – in goed overleg met de aannemer - voor al deze zaken adequate oplossingen gevonden. Dit heeft wel consequenties gehad voor de planning. De oplevering van de ruwbouw wordt nu voorzien per februari 2026, de ingebruikname rond de zomer van 2026.
  • Groenvoorzieningen openbare ruimte (C4)
    Na gunning van de werkzaamheden in Q4 2024 volgt de realisatie, plantseizoenafhankelijk, in drie fasen. De laatste oplevering – de inrichting rondom de P&R-garage - is nu voorzien in het eerste kwartaal 2027. 

Financiën en dekking  
Het project is in zijn eindfase. Het laatste “grote” contract C4 in het project is recent aanbesteed. Het ontwerp (en de aanloop bouwfase) van de P&R-garage is achter de rug. Met de huidige planning is een inschatting gemaakt van de apparaatskosten. Er is gestart met de eindafrekening voor het spoorse contract (C1). Daarmee is het goed mogelijk een schatting te maken van de eindafrekening, respectievelijk de nog benodigde dekking. Aangezien de risicoreserveringen verbruikt zijn, kan het opmaken van de eindafrekening nog leiden tot beperkte overschrijdingen van het budget.

Risico's  
Het risicodossier wordt periodiek geactualiseerd.
De grootste risico’s vormen de uitkomsten van de arbitrages in het kader van de verzoeken tot wijziging in het spoorse contract. Deze disputen met de aanneemcombinatie omvatten zowel advocaats/begeleidingskosten als een eventueel – voor het project – ongunstige uitkomst.Hiervoor is geen budget beschikbaar en deze zijn als risico verwerkt in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. 

Deze pagina is gebouwd op 10/01/2025 14:20:53 met de export van 10/01/2025 14:04:27