Programmaplannen

Veiligheid

Doel programma

Een veilige samenleving in Ede.

Ontwikkelingen programma

De wereld om ons heen is dynamischer dan ooit en vraagt om continue aanpassing van het veiligheidsbeeld. Toenemende geopolitieke spanningen, technologische ontwikkelingen, economische schaarste, blijvende migratiestromen, extreme weersomstandigheden en maatschappelijke opgaven op het gebied van landbouw, energie, wonen en zorg hebben hun weerslag op de openbare orde en de veilige leefomgeving van onze inwoners.
We zien dat de gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden op het gebied van openbare orde in de afgelopen jaren in omvang en politiek-maatschappelijke betekenis toegenomen. De maatschappelijke context is sterk aan verandering onderhevig door de digitalisering, de versplintering van het politieke landschap, de verharding van het maatschappelijk debat en de maatschappelijke druk om daadkrachtig op te treden. Vanwege de toegenomen onvoorspelbaarheid moeten we continu rekening houden met escalatie en opschaling. Naast de klassieke geregistreerde criminaliteit is er steeds meer oog voor ondermijning en digitale criminaliteit.
Bovenstaande ontwikkelingen leggen extra druk op de inzet van onze maatschappelijke partners, zoals het Openbaar Ministerie en de politie. Zij kampen met personeelsschaarste, waardoor zij scherpere keuzes maken waar zij hun capaciteit op inzetten. Om problemen op het gebied van openbare orde en onveiligheid het hoofd te kunnen bieden en overlast gevend en crimineel gedrag te begrenzen wordt vaker naar het bestuursrecht en het gemeentelijk uitvoeringsapparaat gekeken. Dit legt extra druk op de gemeentelijke uitvoeringsorganisatie.

Openbare orde en veiligheid
College en raadsleden worden vaker rechtstreeks door inwoners benaderd over hun persoonlijke problematiek. Inwoners stellen vaker onze beslissingen ter discussie via de WOO en bezwaarprocedures.
Organisatoren van evenementen kampen met een terugloop van vrijwilligers, toegenomen kosten en aangescherpte regels rondom natuur en veiligheid. Dit maakt het organiseren van evenementen complexer. Zij hebben behoefte aan maatwerk en coaching bij de aanvraag van een vergunning.

Als gevolg van geopolitieke spanningen en een kwetsbare vitale infrastructuur neemt de kans op een langdurige crisis met maatschappelijke ontwrichting toe, zoals bijvoorbeeld langdurige stroomuitval.
Gemeenten krijgen naast de veiligheidsregio’s en andere maatschappelijke partijen een rol, taak en verantwoordelijkheid om maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen en inwoners hier zoveel mogelijk op voor te bereiden en weerbaarheid en veerkracht te stimuleren.

Zorg en veiligheid
De persoonlijke situatie van kwetsbare inwoners wordt complexer. Ontregelingen nemen zowel in huis als in de openbare ruimte toe. Vaak zijn meerdere partijen uit het zorg- en veiligheidsdomein al betrokken. Afspraken over de effectieve samenwerking zijn nodig om de veiligheid van betrokkenen en hun omgeving te monitoren. Door personeelsschaarste bij maatschappelijke partners en een hoog verloop, kunnen afspraken over het hoofd worden gezien, waardoor er minder continuïteit van zorg is en minder specialistische kennis. Kwetsbare inwoners kunnen hierdoor langer op wachtlijsten staan wat een negatief effect heeft op aard en ernst van de problemen.

Jeugd en veiligheid
Jongeren zoeken elkaar steeds vaker op in wisselende samenstellingen. Door digitalisering kunnen zij zowel online als offline eenvoudiger worden gerekruteerd voor criminele activiteiten. Met initiatieven zoals bemoeizorg proberen we kwetsbare jongeren beter te bereiken.

Ondermijning
Met de geprioriteerde aanpak georganiseerde (drugs)criminaliteit wordt resultaat bereikt. We zien een toename in het aantal drugsgerelateerde delicten en het aantal meldingen van mensenhandel. Ook zien we dat criminele ZZP'ers de zorg misbruiken voor financieel gewin.

Brandweerkazerne
Een veld van voetbalvereniging Blauw-Geel ’55 op Sportpark Peppelensteeg is de locatie voor een nieuwe brandweerkazerne.

Financieel overzicht programma

Bedragen x € 1.000

Rekening

Begroting

Begroting

Raming

Raming

Raming

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Veiligheid en Toezicht

17.255

N

17.274

N

16.822

N

16.422

N

16.212

N

16.149

N

Lasten programma

17.255

N

17.274

N

16.822

N

16.422

N

16.212

N

16.149

V

Veiligheid en Toezicht

911

V

710

V

706

V

606

V

606

V

606

V

Baten programma

911

V

710

V

706

V

606

V

606

V

606

V

Saldo van baten en lasten

16.344

N

16.564

N

16.117

N

15.816

N

15.606

N

15.543

N

Storting reserve

0

N

0

N

103

N

142

N

142

N

142

N

Onttrekking reserve

295

V

460

V

0

N

0

N

0

N

0

N

Resultaat

16.049

N

16.104

N

16.219

N

15.959

N

15.749

N

15.685

N

Lasten, baten en saldo

schaal x €1.000

16.925

3,1%

706

0,1%

Deze pagina is gebouwd op 10/01/2025 14:20:53 met de export van 10/01/2025 14:04:27