Bedragen x € 1.000
Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming | |||||||
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||||||
Lasten | 4.125 | N | 5.183 | N | 4.832 | N | 4.561 | N | 4.657 | N | 4.619 | N |
Baten | 1.927 | V | 2.202 | V | 2.332 | V | 2.332 | V | 2.332 | V | 2.332 | V |
Saldo van baten en lasten | 2.198 | N | 2.981 | N | 2.500 | N | 2.229 | N | 2.325 | N | 2.287 | N |
Storting reserve | 142 | N | 2.051 | N | 7.297 | N | 3.614 | N | 261 | N | 259 | N |
Onttrekking reserve | 275 | V | 559 | V | 585 | V | 302 | V | 285 | V | 281 | V |
Resultaat | 2.064 | N | 4.473 | N | 9.211 | N | 5.541 | N | 2.302 | N | 2.264 | N |
Het saldo van baten en lasten binnen de productgroep Bereikbaarheid en Verkeersveiligheid neemt in 2026 af met € 0,5 miljoen ten opzichte van 2025. Toekenning van de reguliere loon- en prijscompensatie 2026 zorgt voor stijging van de lasten met € 30.000. Als gevolg van het proces van de ombuigingen, die door de raad zijn vastgesteld bij de Perspectiefnota 2026-2029, nemen de baten toe met € 0,2 miljoen. Dit betreft:
- Verhogen tarieven voor parkeervergunningen € 30.000
- Anders staffelen van het tarief voor kortparkeren € 170.000
De belangrijkste verklaringen voor het resterende verschil tussen de begroting 2025 en 2026 zijn:
- De kapitaallasten stijgen in 2026 met € 170.000 als gevolg van het activeren van investeringen waar afgelopen jaren een krediet voor is verleend. De onttrekking uit de reserve kapitaallasten Verkeer neemt toe met € 100.000.
- Lasten nemen af met € 605.000 als gevolg van incidentele budgetten die in 2026 aflopen of verlaagd worden. Dit betreft onder andere budget voor het fietsplan, de onderzoeken naar schaalsprong mobiliteit, het onderzoek Valleilaan en de ontsluitingsweg Ede Noord-West. Hier staat een lagere onttrekking uit de reserve Omgevingsvisie 2040 tegenover ter hoogte van € 150.000 voor ontsluitingsweg Ede Noord-West.
- Lasten nemen toe met € 65.000 als gevolg van een onderzoek naar de fietsparkeervoorziening en het uitwerken van de verbetervoorstellen voor het parkeerbeleid en de parkeerorganisatie. Deze kosten worden gedekt uit de reserve Parkeren.
Naast eerder benoemde ombuigingen is bij de Perspectiefnota 2026-2029 besloten om waar mogelijk kapitaallasten te dekken met egalisatiereserve. Dit leidt tot een extra storting in deze reserve ter hoogte van € 5,3 miljoen.