Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ten opzichte van de Programmarekening 2024 zien we één verschuiving in de top 10 van risico’s. Dat betreft het risico op achterstallig onderhoud van kapitaalgoederen (van positie 6 naar 4). Zowel de kans als het maximale financieel gevolg zijn daarbij niet veranderd. Dat geldt overigens voor de meeste risico's in de top 10. De reden van verschuiving is daarom dus niet inhoudelijk, maar komt voort uit de methodiek van bepaling van de top 10 (Monte Carlo-simulatie).
Net als in de Programmarekening 2024 maken de meeste risico’s/kansen in de top 10 onderdeel uit van de grondexploitaties. Dit laat zien dat met name de grondexploitaties zorgen voor de in financiële zin grootste risico’s/kansen, ook al is de absolute hoogte van de risico’s binnen de algemene dienst hoger. Voor de samenstelling van de top 10 risico's nemen we zowel de risico's in niet-winstgevende plannen als de risico's in winstgevende plannen mee. Dit wijkt af van het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit waar we alleen de risico's in niet-winstgevende plannen meenemen. Op deze manier geeft de top 10 ook daadwerkelijk de 10 grootste risico's weer.
De risico's rondom het sociaal domein zijn terug te vinden op plaats 10 (jeugdzorg) en buiten de top 10 (waaronder Wmo). Dat is te verklaren doordat deze risico's vanaf de Programmarekening 2024 uit elkaar zijn gehaald. Ze bestaan dus nog wel, maar zijn per risico in omvang kleiner geworden.

Tabel 6.1.3 - Top 10 risico's

Bedragen x € 1.000

Nr

Omschrijving

Gevolgen

Kans

Maximaal
financieel
gevolg

Invloed

1

Gebiedsontwikkeling Food en Businesspark De Klomp: Niet volledig ontvangen van exploitatiebijdragen.

Niet ontvangen van de exploitatiebijdrage.

50%

 € 7.217 

9.96%

2

Over het spoorse contract is veel discussie met de aannemer over de rechtmatigheid en de financiële omvang van de Verzoeken tot Wijziging (VtW’s). Dit leidt tot procedures bij Raad van Arbitrage waarvan de uitkomst lastig voorspelbaar is. 

Het resultaat van het project Spoorzone wordt negatief.

50%

 € 5.349 

7.26%

3

Gebiedsontwikkeling Doesburgerbroek loopt vertraging op in het proces tot het komen van een actieve grondexploitatie.

Het gedeelte van het voorbereidingskrediet dat al is uitgegeven dient ten laste van het jaarresultaat te komen.

50%

 € 5.000 

6.86%

4

Achterstallig onderhoud van kapitaalgoederen.

Uitval van kapitaalgoederen, spoedreparaties.

40%

 € 5.700 

6.23%

5

Gebiedsontwikkeling WFC: Parkeren is commercieel niet te exploiteren.

Bijdrage aan onrendabele top parkeren.

50%

 € 4.063 

5.56%

6

Gebiedsontwikkeling WFC: dure programma wordt steeds moeilijker afgezet in de markt.

Lagere opbrengsten.

50%

 € 3.500 

4.84%

7

Gebiedsontwikkeling WFC: Plankosten niet toereikend voor complex project.

Extra kosten proces. 

50%

 € 2.850 

3.92%

8

Gebiedsontwikkeling WFC: risico's op vertraging bij de bestemmingsplanprocedure (stikstof, bezwaar en beroep, Omgevingswet).

Hogere plankosten en extra rentekosten door langere doorlooptijd.

50%

 € 2.823 

3.88%

9

Gebiedsontwikkeling WFC: Voldoen aan de subsidievoorwaarden voor betaalbare woningbouw.

Verkrijgen van WBI-subsidie van het Rijk op basis van beschikking.

75%

 € -1.677 

3.44%

10

Investeringen in preventie vanuit de Hervormingsagenda Jeugd resulteren vanwege geldende jeugdhulpplicht niet in verwachte kostenbesparing of kostendemping.

Meer geld nodig voor jeugdzorg dan begroot.

50%

 € 2.500 

3.43%

 
Voor een toelichting op de systematiek van kansinschatting van de risico's verwijzen we naar bijlage 5 - Definities kengetallen paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Deze pagina is gebouwd op 10/01/2025 14:20:53 met de export van 10/01/2025 14:04:27